دوشنبه, ۵ فروردین , ۱۳۹۸ - 2019 March 25
كدخبر: 855 تاريخ : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲ بازديد: 271 بازدید نسخه چاپي ارسال به دوستان

نامه انجمن دوستداران مسجدسلیمان به وزیر راه در خصوص آزاد راه مسجدسلیمان-اهواز

وزیر محترم راه ،مسکن و شهرسازی

 با سلام:

 موضوع: مقایسه فواصل جاده ای دو طرح: الف- طرح راه و ترابریمسجدسلیمان

۲- طرح انجمن دوستداران مسجدسلیمان، در رابطه با فواصل جاده ای آزاد راه  اهواز – مسجدسلیمان و مزایای دیکر جاده میانبر در بخش دوراهی نفت سفید تا مرکز شهر مسجدسلیمان و مناطق دیگر

 بعد از متجاوز از یکصد سال از احداث راه مسجدسلیمان به اهواز از طرف شرکت نفت ایران و انگلیس بطول ۱۴۱ کیلومتر از مرکز شهر مسجدسلیمان تا دروازه مسجدسلیمان در اهـــــــواز.

و بعد از یک قرن مشلات در رفت و آمد های و علاوه بر صرف میلیاردها لیتر سوخت اضافه و وقت مردمی و تصادفات فراوان که منجر به خسارات ، مجروح و کشته شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه گردید.

اخیراً با پیگیری ها و تلاش مردم، جاده چهار خطه در حدفاصل دوراهی نفت سفید تا مسجدسلیمان توسط مدیریت راه و ترابری استان خوزستان پیشنهاد و مسولیت آن به اداره راه و ترابری شهر مسجدسلیمان واگذار گردید.

Fمیانبر 77

 لازم به ذکر می باشد که بدترین و پر پیچ و خم ترین بخش این جاده از دوراهی نفت سفید تا مرکز شهر مسجدسلیمان امتداد دارد و بر پایه جاده ۱۰۰ ساله موجود طول آن ۷۵ کیلومتر می باشد از مجموع ۱۴۱ کیلومتری فاصله جاده موجود می باشد.

قابل ذکر است که این مسیر پر پیچ و خم ۷۵ کیلومتری در خط مستقیم ۲۷ کیلومتر می باشد، یعنی حدود یک سوم که بیشتر نظرات و اهداف میانبر شدن نیز بر این بخش جاده متمرکز می باشد.

 در نتیجه اداره راه و ترابری مسجدسلیمان طرحی در حد فاصل بین دوراهی نفت سفید تا میدان دانشگاه  بطول ۳۸ کیلومتر با احداث پل ها و تونل های  متعدد تهیه نموده است که اگر تا مرکز شهر نیز ۱۰ کیلومتر از جاده موجود پر ترافیک استفاده شود فاصله به بیش از ۴۸ کیلومتر میرسد و نتیجه آن از فاصله ۷۵ کیلومتری جاده موجود از دوراهی نفت سفید تا مرکز شهر مسجدسلیمان در کل ۲۷ کیلومتر کاسته میشود.

 در نتیجه طرح راه و ترابری فاصله ۱۴۱ کیلومتری اهواز به مسجدسلیمان به ۱۱۶ کیلومتر تقلیل میابد و کل جاده که جمعاً ۳۵ کیلومتر از جاده کاسته میشود.Naft Safid to MIS 1

 در حالیکه در این رابطه، انجمن دوستداران مسجدسلیمان طرح بسیار فنی و اقتصادی که نتیجه آن نزدیکترین فاصله از دوراهی نفت سفید به هسته مرکزی شهر مسجدسلیمان می باشد را پیشنهاد نموده است که پل ها و تونل های کمتری را میطلبد و از آنطرف فاصله دوراهی نفت سفید تا مرکز شهر مسجدسلیمان که بر پایه جاده یکصد ساله موجود که طول آن ۷۵ کیلومتر جاده پر پیچ و خم و پستی و بلندی می باشد فقط ۲۳ کیلومتر تا پل تمبی خط مستقم دارد و از این نقطه بلوار موجود نیز ۴ کیلومتر تا مرکز شهر ادامه پیدا میکند که جمعاً به ۲۷ کیلومتر میرسد و در مقایسه با جاده یکصد ساله موجود میزان ۵۱ کیلومتر کوتاهتر می شود.

 در نتیجه طرح انجمن فاصله ۱۴۱ کیلومتری اهواز به مسجدسلیمان به ۹۰ کیلومتر تقلیل میدهد.

 در نتیجه طرح انجمن دوستداران مسجدسلیمان مسیر را ۲۶ کیلومتر کوتاهتر از طرح راه و ترابری مسجدسلیمان میکند و به همان ترتیب هزینه و مشکلات بعدی کمتر می شود.

 در نتیجه  با رجوع به جداول و گزارشات پیوست جهت مقایسه این دو طرح ، ملاحظه خواهد شد که در طرح انجمن دوستداران مسجدسلیمان، فاصله اهـــواز مرکز استان خوزستان را به تمام مناطق زیر کوتاه تر میکند:

Untitled

 اهـــواز – مرکز شهر مسجدسلیمان

اهـــواز – میدان دانشگاه مسجدسلیمان

اهـــواز – سه نفت سفید

اهـــواز – سه راهی لالی

اهـــواز – شهرستان گلکیر در شرق مسجدسلیمان

اهـــواز – ایذه

اهـــواز – قلعه خواجه

ار آنجائیکه هدف از احداث جاده میانبر یا آزاد راه یا جاده چهار خطه همراه با احداث تعدادی تونل و پل های متعدد، انتخاب نزدیکترین مسیر بین ابتدا و انتهای مسیر دو نقطه مورد نظر می باشد.

در نتیجه پیشنهاد میشود:

۱- بررسی فنی و علمی دو طرح و مقایسه آنها و انتخاب گزینه بهینه

۲- از آنجائیکه تمام قرائن و شواهد دال بر نا بهینه بودن طرح اداره راه و ترابری مسجدسلیمان را میدهد، لاجرم عدم احداث این جاده در مسیر بهینه آن بعد از متجاوز از ۱۰۰ سال مشکلات سفرهای مردم و انتقال بار و مایحتاج مردم، انتخاب مسیر طولانی تر و پر هزینه تر از شرایط بهینه، قابل قبول نمی باشد و انجمن دوستداران مسجدسلیمان مصراً از دست اندر کاران میخواهد ضمن دعوت از کارشناسان انجمن نسبت به برسی طرح ها  بدون هیج گونه گذشت طرح بهینه انتخاب و اجرا شود.

 پرفسور کرمزاده

انجمن دوستداران مسجدسلیمان

پیوست ها:

جدول مقایسه مسیرهای اهواز تا مسجدسلیمان و دیگر مناطق

نقشه گوگل و بررسی مسیرهای دو طرح راه و ترابری و انجمن دوستداران مسجدسلیمان

print
در زمينه‌ي انتشار نظرات مخاطبان رعايت چند مورد ضروري است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسي تايپ کنيد.
  • «مسجدسلیمان آنلاین» مجاز به ويرايش ادبي نظرات مخاطبان است.
  • مسجدسلیمان آنلاین از انتشار نظراتي که حاوي مطالب کذب، توهين يا بي‌احترامي به اشخاص، قوميت‌ها، عقايد ديگران، موارد مغاير با قوانين کشور و آموزه‌هاي دين مبين اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأييد مدير بخش مربوطه منتشر مي‌شود.

8 پاسخ به نامه انجمن دوستداران مسجدسلیمان به وزیر راه در خصوص آزاد راه مسجدسلیمان-اهواز

  1. کوهیار فرزند ایران می‌گوید:

    درود بر انجمن دوستداران ، من هم موافقم با این طرح
    ولی متاسفانه بازهم همانطور که در پست انتخاب شهردار آقای ورناصری و ادامه قوم و قبله بازی عنوان شد، اینبار هم بعضی ها دنبال رونق و از رده خارج نشدن روستاهای اجدادی خودشان هستند،
    بنظر من باید بهینه ترین و کم هزینه ترین و نزدیکترین راه انتخاب شود نه اینکه چه روستایی رونق میگیرد و چه طایفه و روستایی از مسیر دور میشود.

  2. mis می‌گوید:

    به نفع مسجدسلیمان است که این جاده به میدان دانشگاه وصل شود نه تنبی
    تلاش برخی برای تغییر جاده دلیل دیگه ای داره و اون هم اینه که محله فامیلی شان در مسیر قرار بگیرد.

    اما همانطور که مستحضرید گسترش شهر مسجدسلیمان به سمت دوراهی لالی است و در آینده بسیاری از مناطق از جمله بی بی یان و تمبی و غیره باید تخلیه شوند.
    ضمن اینکه اتصال جاده به میدان دانشگاه باعث کوتاه تر شدن مسیر بین استانی خوزستان – بختیاری خواهد شد.

    • کوهیار فرزند ایران می‌گوید:

      اما در نقشه ای که ارائه شده باز میشه به دانشگاه هم وصل بشه هم مسیر مستقیم تره و هم مسیر کوتاه تره
      ولی به هر حال ان شا… این مسیر زودتر راه بیفته که اینهمه همشهریهامون تو جاده غیر استاندارد کشته نشن حالا فرقی نمیکنه کدوم روستای اجدادی رونق بگیره

  3. mis می‌گوید:

    این درست نیست! توی طرح حضرات یک خط صاف کشیدن(۲۷کیلومتر) به عنوان جاده پیشنهادی
    اما طرح راه ترابری رو یک خط پر پیچ و خم کشیدن!!! (۳۸ کیلومتر)
    حالا با توجه به اینکه این خط صاف ۲۷ کیلومتره! و با خط ناصاف! که ۳۸ کیلومتره فقط ۱۱ کیلومتر تفاوت داره در نتیجه وقتی واقع بینانه حساب کنیم و این جاده هم بصورت واقعی و نه یک خط صاف محاسبه بشه اون ۱۱ کیلومتر اختلاف هم از بین میره و هردو مسیر به یک فاصله خواهند شد

  4. شهروند می‌گوید:

    پروفسور کرمزاده افتخار ایران است حالا که زحت کشیده این گزارش را تهیه نموده اقلا” شما هم با فونتی درشت تر این جدول را به نمایش می گذاشتید که قابل استفاده باشد . گرچه می دانم این جاده قرن ها بعد وقتی کشیده می شود که ما نیستیم و بشر وسیله ای دیگر بجای خودرو اختراع کرده که در جاده اسفالته راه نمی رود .

  5. علی می‌گوید:

    خر همون خره فقط پالونش رو عوض می کنن
    واقعا کسی که امید داره مسجدسلیمان رونق بگیره زهی خیال باطل در سر داره
    بجای جاده اگه خط کشتیرانی هم از مسجدسلیمان بگذره باز همون دهکده ای است که بود
    مسجدسلیمان همان اندیکای پرجمعیته ، متاسفانه اندیکاهم داره راه مسجدسلیمان رو میره
    بنظر حقر، مشکل مسجدسلیمان مشکل فرهنگیه نه چیز دیگه

  6. مسجدسلیمانی اصیل می‌گوید:

    جناب علی!
    همین طرز فکر کوتاه بینانه افرادی مثل شما این زمینه رو فراهم میکنه که مسئولان استان و کشور اعتبارات و بودجه مناسب به مسجدسلیمان اختصاص ندهند.

    البته مشکل فرهنگی که گفتید همین فرهنگ غلط جنابعالی و امثال شماست که همواره حرف های مایوس کننده می زنید و جو رو مسموم می کنید و نمی توانید حتی اعتراض کوچکی بکنید.

    شماها ترسوهای بزدل مسجدسلیمانی نیستید و ما مسجدسلیمانیهای واقعی خواستار احقاق حقوق پایمال شده شهرمان هستیم و مسئولان استان و کشور باید پاسخگو باشند که چرا اولین شهر صنعتی خاورمیانه را امروز به ویرانه تبدیل کرده اند؟ مگر مدعی عدالت اسلامی! نیستند؟؟؟
    اینها باید پاسخگو باشند وگرنه ما آبروی اونها رو در دنیا خواهیم برد و به دنیا اعلام می کنیم که اولین شهر نفتی و صنعتی خاورمیانه بعلت وجود تبعیض و بی عدالتی امروز به ویرانه تبدیل شده… دبی و قطر ۶۰ سال بعد از مسجدسلیمان به نفت دست پیدا کردند.

  7. افشین زراسوند می‌گوید:

    سلام برادران . کارها با دوستی و مهربانی بهتر انجام میشود.و مثلی هست که میگه کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من/ مشکلات را باید کارشناسان از جمله پروفسور کرم زاده ودکتر حاج محسن رضایی و دکتر جلیلی وفرماندار و بقیه دوستان د لسوز…. شهرمان اقدام به پیگیری و انشاا… برطرف کنند.ووظیفه ما خواستن و مطالبه از ایشان و الوده نکردن فضای انجام کار است. ما همه قلبمان برای شهرمان میتپد. به امید روزهای بهتر.V I V A MIS